De Langste Eettafel

31 okt 2017

woensdag, 23 augustus 2017 17:25

Kwintes komt ‘boulen’ op ‘Tiendweg-West’

Kwintes - een woonlocatie voor mensen met een psychische kwetsbaarheid- Jeu de Boules Vereniging Nederlek en SVN hebben elkaar gevonden in een mooi initiatief: vanaf 6 september gaat een groep deelnemers van Kwintes jeu de boules spelen op de thuishaven van JBV Nederlek op sportpark Tiendweg-West te Lekkerkerk.

“Het is de bedoeling dat we elke woensdagmiddag van 13.00 tot 14.30 uur gaan spelen”, vertelt Wilbert, één van de enthousiaste ‘aspirant-bouleurs’. “Een aantal weken geleden hebben we kennisgemaakt en kregen we een leuke introductie, aangeboden door twee mensen van de vereniging. Dat was een mooie middag.”

Marjanne Romkema is als activiteitenbegeleider van Kwintes nauw betrokken bij het project. “Johan Koutstaal van SVN stuurde me een mailtje om te peilen of we belangstelling hadden. Dat hadden en hebben we zeker! Bij de eerste sessie stonden we er met drie deelnemers: Wilbert, Els en Bunny. Zij zullen vanaf 6 september vast ook van de partij zijn. En in de tussentijd gaan we deze leuke vrijetijdsbesteding natuurlijk promoten op onze locatie. Sommige mensen vinden jeu de boules een sport voor oude mensen, maar wij zijn er inmiddels achter gekomen dat het een bezigheid is voor alle leeftijden. Enneh… erg leuk om te doen!”

Dat vindt Wilbert ook! Voor de – van origine- Limburger betekent het zelfs een hernieuwde kennismaking. “Vroeger speelde ik in Frankrijk pétanque als ik daar was om druiven te plukken en vakantie te vieren”, vertelt hij. “Ik heb op de camping heel wat keren meegedaan. En straks in Lekkerkerk ben ik ook weer graag van de partij.”

Het jeu de boules-project op sportpark Tiendweg-West wordt na drie maanden geëvalueerd. “Wanneer het aanslaat willen we met elkaar praten over een mogelijke tegenprestatie die we kunnen leveren”, zegt Marjanne Romkema. “Daarbij kun je denken aan bijvoorbeeld papier prikken op het complex. We gaan het er nog over hebben. Eerst lekker ‘boulen’!”