De Langste Eettafel

Halloween loop
31 okt 2017

woensdag, 23 augustus 2017 17:28

Stroomrekening 0! Ook iets voor uw club?

De stroomrekening van sportpark Weydehoeck leverde onlangs louter vrolijke gezichten op. “De nota’s voor het hoogverbruik en het laagverbruik laten allebei een mooi cijfer zien: 0! Sterker nog: we krijgen zelfs een substantieel bedrag terug van Eneco”, stelt SVN’s duurzaamheidscoördinator Kees de Gruijter tevreden vast.

De prettig ogende rekening heeft alles te maken met de 89 zonnepanelen die SVN in aporil 2016 liet plaatsen op het dak van het clubhuis op sportpark Weydehoeck. Het systeem werkte zó goed dat SVN 15.000 kilowatt overhield aan de installatie. “Daarmee is duidelijk dat toepassing van zonnepanelen ook voor andere sportparken interessant is”, zegt De Gruijter. “We zij als SVN aan het onderzoeken of we dit procedé ook op andere locaties kunnen toepassen. In het geval van sportpark Weydehoeck hebben we gebruik gemaakt van een subsidie uit de landelijke EDS-pot. Daar zit elk jaar een bedrag in van zes miljoen euro, geld dat verdeeld wordt onder de aanvragers. Het is wel handig om er snel bij te zijn, want doorgaans is de regeling binnen tien dagen volgeboekt.”

Zuinig omgaan met energie kan ook op andere manieren bereikt worden, weet SVN- bestuurder Johan Koutstaal. “Bijvoorbeeld door deuren achter je te sluiten als je in of uit een verwarmde ruimte loopt, door slim om te gaan met verlichting of niet te lang onder de douche te blijven staan na een wedstrijd of training. Het belangrijkste is dat mensen zich bewust worden van hun handelen. Door ook verstandig met dit soort zaken om te gaan houden we sport betaalbaar.”

SVN heeft contact met de Omgevings Dienst Midden Holland om deze bewustwording te creëren in de richting van sportverenigingen en sportbeoefenaars. “We willen samen met ODMH verenigingen in de Krimpenerwaard aansporen om bezig te zijn met duurzaamheid. Een thema dat we ook binnen het regionale duurzaamheidscollectief WaardZaam onder de aandacht willen brengen.”

Verenigingen en andere gebruikers van sportaccommodaties in de Krimpenerwaard kunnen voor vragen over duurzaamheid terecht bij Stichting SVN: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..