dinsdag, 13 maart 2018 21:23

Krimpenerwaard ‘Fairtrade gemeente’

Gemeente Krimpenerwaard mag zich sinds kort officieel ‘Fairtrade Gemeente’ noemen.

Op vrijdag 9 maart overhandigde Henk Zandvliet de titel ‘Fairtrade Gemeente officieel aan wethouder Vente. De wethouder bedankte tijdens dit speciale moment de werkgroep (waarin ook SVN vertegenwoordigd is) voor alle inzet die zij toe nu toe hebben geleverd. Vente riep alle winkels, bedrijven, scholen, kerken en andere organisaties op om ’fairtrade’ te worden. Stichting Servicepunt Verenigingen Nederlek ís dat al. Op s[portpoark Weydehoeck wordt sinds kort ‘fairtrade’ koffie en thee geschonken.

In februari 2017 besloot het college dat de gemeente Krimpenerwaard een ‘fairtrade’- gemeente zou moeten worden. Een werkgroep vanuit de samenleving is toen enthousiast aan de slag gegaan om na te gaan of de Krimpenerwaard zou kunnen voldoen aan zes criteria. Een gemeente mag zich Fairtrade noemen wanneer in de gemeente winkels, bedrijven en organisaties zijn gevestigd die fairtrade producten verkopen en/of gebruiken. Bovendien betekent het dat veel consumenten in de Krimpenerwaard voor fairtrade producten kiezen. De gemeente Krimpenerwaard voldoet als organisatie aan de eisen omdat zij fairtrade koffie, thee, cacao en suiker inkoopt.

Fairtrade betekent dat er eerlijke handel wordt gedreven tussen het westen en producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. "Eerlijk" betekent dat de boeren en andere leveranciers in deze landen een redelijke beloning krijgen voor hun producten. Fairtrade-organisaties helpen deze producenten hun producten te verkopen, zodat zij hun omzet en rendement kunnen verhogen. Hierdoor kunnen ze een beter leven leiden.