dinsdag, 18 juni 2019 16:50

Skeelerbaan krijgt nieuwe asfaltlaag

De skeelerbaan van sportpark Weydehoeck in Lekkerkerk kan er weer minstens tien jaar tegen aan. Afgelopen week werd na een dag van frezen een nieuwe asfaltlaag gelegd als eindresultaat van een constructieve samenwerking tussen IJsvereniging Lekkerkerk en sportparkbeheerder SVN (Servicepunt Verenigingen Nederlek)

Dat de skeelerbaan zijn beste tijd gehad had, daar waren de ijsvereniging en SVN het roerend over eens. Op verschillende plekken ontstonden bij regenval 'meteen' plassen op het asfalt, waardoor het 'ovaal' voor steeds meer skeeleraars aan aantrekkelijkheid inboette. "In eerste instantie ging SVN voor herstel van de zwakke plekken'", vertelt Marinus de Jong, voorzitter van de ijsclub. "Wij vonden dat niet genoeg. De baan ligt er alweer zeven jaar en je kon er zeker van zijn dat zich nieuwe problemen zouden aandienen. Om die reden boden we aan om boven op het geld dat SVN had gereserveerd voor het herstellen van de zwakke plekken, een bedrag neer te leggen om de totale skeelerbaan te vernieuwen. Geld dat we hebben onttrokken aan onze 'doelspaarrekening'."

Wim van Herk geldt als de drijvende kracht achter het project. "Hij verdient alle credits", vindt Marinus de Jong. Van Herk is zowel blij als opgelucht dat de asfalteringswerkzaamheden goed en snel zijn uitgevoerd. "We wilden de klus per se geklaard hebben voor het weekeinde van 29 en 30 juni, wanneer op Weydehoeck de Samenloop voor Hoop plaatsvindt. Dat is gelukt. Ook voor de skeeleraars is dit goed nieuws. We kunnen hen weer een accommodatie aanbieden die voelt als ons visitekaartje." Inmiddels zijn Van Herk en de zijnen al bezig met plannen voor nieuwe projecten. "De kades rondom de ijsbaan moeten verbeterd worden", noemt Van Herk een voorbeeld. Ook het terras dient te worden opgehoogd. De kade pakken we beet met onze eigen vrijwilligers. SVN bekostigt de huur van het materieel en zorgt voor het ophogen van het terras. Zo help je elkaar omdat je samen dat ene doel hebt: mensen in staat stellen om fijn te sporten.".