woensdag, 01 april 2020 07:52

Keep apart, stay united! #Fairtrade together

Fairtrade Gemeente Krimpenerwaard toont solidariteit. We zijn allemaal met elkaar verbonden. Niet alleen hier, maar over de hele wereld. Net zoals nieuwe virussen de wereld doorkruisen, zo ook de producten die in de supermarkten liggen en op ons bord terechtkomen. Lokale ondernemers hebben het zwaar. Het is mooi om te zien hoe initiatieven overal in het land ontstaan om elkaar te steunen. Het zijn onzekere tijden. Ook voor ondernemers en kleine boeren in het buitenland, die zorgen voor het eten op ons bord hebben het zwaar.

De werkgroep van Fairtrade Krimpenerwaard, waarin ook SVN vertegenwoordigd is, roept alle inwoners van de gemeente op om juist in deze moeilijke periode bewust boodschappen te doen. Nu iedereen gevraagd wordt om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het belangrijk het daar gezellig te maken met een kopje koffie of een glaasje wijn, een stukje chocolade en een bosje bloemen op tafel. Die kun je ook bezorgen bij ouderen die niet de deur uit kunnen. En dan is in de winkel een fairtrade product de beste keuze om zo steun te geven aan de lokale ondernemers en aan ondernemers en producenten in het Zuiden, waarvoor het coronavirus een nog veel grotere bedreiging vormt dan voor ons in Nederland.

Bewust boodschappen doen betekent volgens de werkgroep ook, dat mensen alleen kopen wat ze direct nodig hebben. Voorraden zijn er genoeg, ook van fairtrade producten, maar alleen als we alles eerlijk verdelen.

Er is terecht de zorg dat wie nu al moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen, het hardst getroffen zal worden door deze periode van sociale isolatie en economische vertraging. Dat geldt in Nederland, maar zeker ook waar de gezondheidszorg een stuk minder goed is georganiseerd. Als consument kunnen we eraan bijdragen om de gevolgen van coronavirus tenminste enigszins te verzachten. Koop fairtrade, juist nu!