zaterdag, 31 oktober 2020 10:40

Wielerparcours steeds wat dichterbij

Het bijna 1.100 meter lange asfaltparcours komt dan te liggen op sportpark Weydehoeck in Lekkerkerk. “De gewenste baan voldoet aan alle KNWU-normen”, vertelt Ben van Ark, secretaris van Wielerclub De Waardrenner. “Dus kunnen we er straks wedstrijden gaan organiseren voor de jeugd en de senioren. Het is fijn dat er nu ook binnen de Gemeente Krimpenerwaard mee gewerkt wordt. Er is al die jaren hard voor geknokt door diverse mensen en sportparkbeheerder SVN. Vorig jaar kregen we eindelijk het gevoel dat het goed zou komen.”

Motiemarkt

De initiatiefnemers stonden toen op de ‘motiemarkt’ van de gemeente Krimpenerwaard en presenteerden daar een uitgebreid plan. “Twee dames van de Rekenkamer schoven bij ons aan tafel en bleken op de hoogte van onze plannen namen de papieren door. Hun oordeel: ‘dit plan is hét voorbeeld van een goed doortimmerd burgerinitiatief’. Dat was het moment om door te pakken. Snel daarna kregen we ook het college van B&W mee. Men omarmde het plan en bood aan de Gemeenteraad voor te gaan leggen voor vijftig procent borg te staan inzake leningen die nodig zijn om de baan te realiseren. De andere vijftig procent wisten moeten we bij Stichting Waarborgfonds Sport los zien te krijgen. Zelf moeten dienden we 25.000 euro op te hoesten. Dat willen doen we door de verkoop van stukjes baan aan bedrijven en particulieren. En we hebben de toezegging van de Rabobank dat ze bij realisatie van de plannen € 32.000,- wil bijdragen!
“Die actie van de asfaltverkoop loopt overigens uitstekend”, stelt Roger Korevaar tot zijn genoegen vast. “Van de 22 stukjes zijn er nu nog slechts vijf te koop. Een teken dat dit parcours Krimpenerwaard-breed leeft. Niet alleen bij de wielrenners dus, maar ook bij heel veel andere mensen.” Eventuele geïnteresseerden kunnen zich daartoe vervoegen tot Roger Korevaar, telefoon 06-30705015.

Aanleg

Van Ark en Korevaar hopen dat, als de gemeenteraad met de plannen instemt, de aanleg van het wielerjuweeltje in de tweede helft van 2021 gaat plaatsvinden. “We zitten nu in de fase van overleg over de invulling en andere zaken die met de uitrol te maken hebben”, vertelt Ben van Ark. “Drie weken geleden hadden we de eerste sessie met de zogeheten ‘Omgevingstafel’, waarbij alle instanties die met de baan te maken hebben aanschoven. Over een kleine twee maanden vindt er weer zo’n meeting plaats. Na tafelronde drie hopen we dat de aanleg kan starten. Daarna gaat het snel en hebben we wellicht al na de zomervakantie de beschikking over het wielerparcours.”

MTB

“Ik verheug me er enorm op”, kan Roger Korevaar haast niet wachten. “Wat zijn we hier aan toe! Tot nu toe vonden veel trainingen met de jongere jeugd plaats op de openbare weg. Een vast parcours is zo veel veiliger. Ik verwacht dan ook een sterke toename van het aantal jeugdleden wanneer de baan er daadwerkelijk ligt. Ook mooi is dat er nu ook groen licht is voor een mountainbikeroute van 27 kilometer (!), van de surfplas tot aan De Kwakels richting Bergambacht. De Krimpenerwaard wordt zo een paradijs voor iedere wielerliefhebber!” De permanente wielerbaan in Lekkerkerk komt steeds een stukje dichterbij. Wanneer de gemeenteraad van Krimpenerwaard instemt dan kan het vaste parcours al na de zomervakantie worden aangelegd, luidt de verwachting.“Elke keer als ik er aan denk, krijg ik kippenvel”, geeft jeugdwielertrainer en ‘wielerparcours-ijveraar’ Roger Korevaar aan hoe blij hij is met de mogelijke komst van de een permanente baan. “Hier is zo’n grote behoefte aan, zeker bij de jeugd.” Het bijna 1.100 meter lange asfaltparcours komt dan te liggen op sportpark Weydehoeck in Lekkerkerk. “De gewenste baan voldoet aan alle KNWU-normen”, vertelt Ben van Ark, secretaris van Wielerclub De Waardrenner. “Dus kunnen we er straks wedstrijden gaan organiseren voor de jeugd en de senioren. Het is fijn dat er nu ook binnen de Gemeente Krimpenerwaard mee gewerkt wordt. Er is al die jaren hard voor geknokt door diverse mensen en sportparkbeheerder SVN. Vorig jaar kregen we eindelijk het gevoel dat het goed zou komen.